zaterdag, 6 juni 2026
13.4 C
Beverwijk

Woning Kromme Mijdrechtstraat langer dicht na beschieting: Bewoners hopen op oplossing

Delen

In de Kromme Mijdrechtstraat maken bewoners zich grote zorgen over hun veiligheid. Na een beschieting eind maart heeft de burgemeester besloten om een woning langer gesloten te houden. Ook hangen er camera’s in de straat. Toch blijft de angst onder bewoners groot. Zij hopen dat de onruststoker snel verdwijnt uit de wijk.

In de nacht van zondag 29 maart 2026 is er op een woning in de straat geschoten. Burgemeester Frank Dales besloot daarna om de woning te sluiten. Die sluiting zou binnenkort aflopen, maar wordt nu verlengd.

Volgens de gemeente is dat nodig omdat de situatie nog niet veilig genoeg is, volgens de politie is er namelijk nog kans op herhaling. In een verklaring zegt burgemeester Dales: “Een beschieting in een woonwijk zorgt voor grote risico’s voor de bewoners, de omwonenden en eventuele voorbijgangers. Dit wil ik koste wat het kost vermijden.”

De woning blijft daarom nog zeker een maand dicht, van 1 mei tot 1 juni 2026. Er mag niemand het pand in of uit. Ondertussen loopt het politieonderzoek door.

Angst in de straat

Onder bewoners heerst onrust. Dat merkt ook wijkverbinder Bert van Duijvenbode, die aanwezig was bij een bewonersbijeenkomst drie weken geleden. “Mensen die daar wonen, zijn bang. De angst zit daar dermate in dat ze huiverig zijn.”

Zo’n 30 bewoners kwamen bijeen om hun zorgen te delen. Naast de wijkverbinder waren mensen van de politie, de woningcorporatie en de gemeente aanwezig. Volgens Van Duijvenbode liepen de emoties hoog op. “De bijeenkomst was best pittig. Mensen met kindertjes zeggen niet meer over straat te durven. Sommige bewoners hebben al het gevoel dat ze weg willen uit de straat.”

De grootste zorg bij bewoners is dat het opnieuw misgaat. “Ze hoeven maar één keer verkeerd te mikken en ze raken mijn huis”, aldus één van de buren.

Maatregelen

De gemeente, politie, woningcorporatie en wijkverbinder doen hun best om de bewoners te ondersteunen. De sluiting van het pand en de cameratoezicht moeten rust brengen in de straat.

Eigenaar van de woningen, Woningbedrijf Velsen, laat weten nauw met de bewoners, politie en gemeente in contact te staan om aan een oplossing te werken. Er worden waar mogelijk veiligheidsmaatregelen genomen. “Op verzoek van bewoners hebben wij extra verlichting aangebracht in de achterpaden. Ook zijn afspraken gemaakt over het onderhoud van de heggen langs de achterpaden. Daarnaast wordt een groenstrook aangepast, zodat daar minder mogelijkheden zijn voor personen om zich te verschuilen.”

Maar een bewoner zet vraagtekens bij de maatregelen. “Het maakt toch geen verschil of er nou een camera staat of niet. De vorige keer hebben ze vanuit de poort geschoten. Daar hangt nu extra verlichting. Ik betwijfel of dat het verschil maakt.”

De man, die zelf al 40 jaar in de straat woont, benadrukt dat hij hier altijd rustig is geweest. “Maarja eentje verpest dat nu voor de hele wijk.”

Hoop op oplossing

Hij, en andere bewoners denken dat er maar één echte oplossing is: dat degene die voor overlast zorgt, vertrekt uit de straat. Woningbedrijf Velsen laat in een reactie weten een juridische procedure gestart te zijn. “Het is aan de rechter om hierover een besluit te nemen.”

Wat de uitkomst ook wordt, voorlopig is de onzekerheid groot. Bewoners wachten gespannen af of en wanneer de rust terugkeert in hun straat.

Lees ook:

Meer Nieuws

Nieuws uit de IJmond