dinsdag, 9 juni 2026
14.5 C
Beverwijk

Wethouder achter het stuur bij aftrap deelauto-project Heemskerk

Delen

In het centrum van Heemskerk is zaterdag 7 februari het proefproject met twee elektrische deelauto’s officieel van start gegaan. Wethouder Duurzaamheid Piet Burgering verrichtte de opening en nam plaats achter het stuur voor de eerste rit.

Het initiatief van EcoHeemskerk loopt vier maanden, van februari tot en met mei 2026. De twee voertuigen,  een Opel Corsa en een Hyundai Kona, staan op vaste parkeerplaatsen aan de Maerten van Heemskerckstraat, op de hoek met de Jan van Scorelstraat. De gemeente Heemskerk heeft daar twee parkeerplaatsen gereserveerd, waarvan één bij de laadpaal.

Volgens wethouder Burgering draagt het project bij aan zowel betaalbare mobiliteit als ruimte in de openbare ruimte. “We willen elektrisch rijden bereikbaar maken voor iedereen, ook voor mensen die zelf geen elektrische auto kunnen aanschaffen,” zei hij bij de start. “Als meer inwoners gebruikmaken van deelauto’s, staan er ook minder auto’s op straat.”

Het project is opgezet voor circa 15 tot 20 huishoudens en zzp’ers. Als na afloop van de proefperiode voldoende deelnemers willen doorgaan, blijven de auto’s permanent beschikbaar in het centrum. Bij grotere belangstelling kan uitbreiding naar andere locaties in Heemskerk volgen.

“Het ideaal is dat een deelauto op loopafstand staat,” aldus Burgering. “Voor wie minder dan 8.000 kilometer per jaar rijdt, is een deelauto bovendien financieel aantrekkelijk.”

Meer Nieuws

Nieuws uit de IJmond