Voor veel sporters zou een nationale titel het hoogtepunt zijn, maar voor de Beverwijkse padeller Rens Dekker (15) voelt het vooral als een tussenstation. Rens kroonde zich onlangs tot Nederlands padelkampioen O16 en kijkt alweer vooruit. “Ik ga volgend jaar mijn titel verdedigen bij de O16,” zegt hij vastberaden.
Dekker geldt als een van de grote Nederlandse padeltalenten. De jonge Beverwijker werd al twee keer Nederlands kampioen bij de jeugd en deed vorig jaar ervaring op tijdens het WK in Spanje. Daar constateerde hij dat de Spaanse spelers op jonge leeftijd al erg dominant zijn in de sport. Hoe dat komt? Daar wil Rens graag achter komen, zo vertelt hij in bijgaand interview met streekomroep IJmond360.
Reportage van José van den Bos, Wim Weber, Ken Phelan en Sjef Versteeg
Padel mag dan in Nederland razendsnel groeien, maar volgens Dekker loopt Spanje ver voorop. “Ik wil ontrafelen hoe de Spaanse talenten zoveel verder zijn,” vertelt hij. “Hun voetenwerk en de kwaliteit van hun ballen lopen echt vooruit op Nederland en andere landen. Ik ben heel benieuwd hoe dat precies zit.”
Tijdens zijn verblijf in Spanje zag Rens van dichtbij hoe anders er daar wordt getraind. “De trainers focussen zich op andere dingen dan Nederlandse coaches. Ze letten veel meer op voetenwerk en explosiviteit. Bovendien beginnen Spaanse kinderen vaak al op jonge leeftijd met padel.”
Van een spontaan potje tot Nederlands kampioen
Rens mag dan nu een van de grote Nederlandse padeltalenten zijn, toch ontstond zijn liefde voor de sport eenvoudig. “Mijn overbuurman nodigde mijn vader uit om te gaan padellen,” vertelt hij. “Ik ging mee, pakte zelf een racket en vond het meteen superleuk. Sindsdien ben ik het steeds vaker gaan doen.”
Wat hem vooral aanspreekt, is de combinatie van plezier en competitie. “Ik vind het leuk om te oefenen, plezier te hebben en tegen nieuwe tegenstanders uit verschillende landen te spelen.”
In korte tijd ontwikkelde Dekker zich tot een opvallend talent binnen de Nederlandse jeugdtop. Zelf ziet hij vooral zijn mentaliteit als sterkste wapen. “Ik geef niet snel op en blijf altijd gefocust tijdens wedstrijden.” Daarnaast beschikt hij naar eigen zeggen over een sterk arsenaal aan slagen, waaronder zijn favoriete wapen: de ‘rulo’, een overheadslag met topspin richting het hek.
Grote ambities
Aan ambitie ontbreekt het de jonge Beverwijker niet. Zijn doelen voor de komende jaren zijn helder. “Ik wil de komende drie jaar in mijn jeugdcarrière Nederlands kampioen blijven worden,” zegt hij. “En later wil ik ook bij de senioren Nederlands kampioen worden en de nummer één van Nederland zijn.”



