Walstroom is schoner, zorgt ervoor dat de uitstoot van schadelijke stoffen afneemt en vermindert de geluidsoverlast. De gemeente Velsen, Zeehaven IJmuiden, DFDS en KVSA zetten zich daarom gezamenlijk in voor meer walstroomvoorzieningen in de haven van IJmuiden.
De haven is niet onbekend met walstroomvoorzieningen. Sterker nog: de eerste voorziening werd al in 2015 gerealiseerd. De installatie aan de Kotterkade biedt stroom met een beperkt aantal ampère aan de kleinere scheepvaart.
Door de hoge olieprijzen en een stijgende bekendheid met fenomeen walstroom, werd deze voorziening echter steeds vaker gebruikt.
Op basis daarvan is er in september 2023 een nieuwe walstroomvoorziening bijgekomen: aan de Loggerkade in de Haringhaven. Hiermee kunnen vijf grote hektrawlers tegelijkertijd gebruikmaken van stroom.
Op de Grote Houtkade staan walstroomkasten voor de binnenvaart.
Wat gaat er in de toekomst veranderen?
Cruiseschepen en ferry’s mogen vanaf 2030 geen emissie meer uitstoten wanneer ze zijn aangemeerd. Dat kan door gebruik te maken van walstroom.
De rederij DFDS heeft in maart 2024 zelfs besloten helemaal over te stappen op duurzame schepen voor de route IJmuiden – Newcastle. Verwacht wordt dat het eerste, nieuwe schip in 2028 in gebruik wordt genomen. Dit schip gaat varen op methanol en een batterij.
De vraag naar meer walstroomvoorzieningen is daardoor opnieuw toegenomen. Zeehaven IJmuiden heeft hierdoor, in samenwerking met DFDS en de logistieke dienstverlener KVSA, subsidie gekregen om een voorziening van 6 mega-volt-ampère aan te leggen. Deze wordt gefinancierd vanuit de Tijdelijke subsidieregeling walstroom zeeschepen van het rijk, met co-financiering van de gemeente Velsen voor de proceskosten en met ondersteuning van de Omgevingsdienst IJmond.
Daar blijft het mogelijk niet bij. Zeehaven IJmuiden wil namelijk voor de IJmondhaven een walstroomaansluiting van 10 mega-volt-ampère aanleggen. De aanvraag hiervoor ligt momenteel bij Liander; de subsidieaanvraag wordt voorbereid.