Na enkele jaren afwezigheid keert de veiling van het tweede haringvaatje terug op de Haringparty in IJmuiden. Dankzij een idee van ondernemer Ben Vermeer en de enthousiaste steun van sponsoren, besloot ondernemersvereniging OV IJmond de traditie nieuw leven in te blazen. De opbrengst van de veiling wordt geschonken aan lokale goede doelen
Vincent Klopper van de OV IJmond vertelt dat het idee geopperd werd tijdens een bijeenkomst. “Iedereen was direct enthousiast. Ja, dan krijg je er als organisator een klus bij, maar wel een mooie.”
De veiling vindt plaats volgens het Amerikaanse systeem: iedereen die biedt, doneert het geboden bedrag aan het goede doel, ook als ze niet winnen. De laatste bieder gaat met het vaatje naar huis. “Je doet het niet voor het vaatje, je doet het voor het goede doel,” aldus Klopper.
De opbrengst gaat namelijk naar drie regionale initiatieven: Telstar Thuis in de Wijk, Stichting Wensenambulance en de regionale afdeling van KWF Kankerbestrijding. “We wilden dat het geld lokaal iets betekent,” zegt Klopper. De veiling heeft afgelopen donderdag maar liefst 24 duizend euro opgehaald voor deze goede doelen.
De sfeer op de haringparty is feestelijk en de Hollandse Nieuwe valt goed in de smaak. Klopper: “Hij smaakt fantastisch.”