zaterdag, 6 juni 2026
13.4 C
Beverwijk

Straatvoetbal traditie Santpoort gered: “Dit kunnen we niet laten verdwijnen”

Delen

Goed nieuws voor jonge voetballertjes uit Santpoort. Het vertrouwde straatvoetbaltoernooi krijgt een doorstart. Toen eerder dit jaar duidelijk werd dat de vaste organisatie na 42 jaar moest stoppen, leek het er op dat de geliefde dorps­traditie zou verdwijnen. Maar dat scenario is van de baan. Een nieuwe groep enthousiaste vrijwilligers staat op en blaast het toernooi nieuw leven in.

Op maandag 3 augustus verandert het Burgemeester Weertsplantsoen opnieuw in een voetbalfeest voor de jeugd. De organisatie komt in handen van vrijwilligers van RKVV Velsen, samen met sportbedrijf SRO. Zij worden ondersteund door twee oud-bestuursleden van de Harddraverijvereniging met liefde voor de traditie. Het team bestaat uit Ard Bol, Ronald en Max Bruin Eric Smit, Babs de Jonge, Rens Hagen en Jan Tromp.

Dit kunnen we niet laten verdwijnen

Het idee ontstond spontaan in de kantine van RKVV Velsen, vertelt Ard Bol. “We vonden het zonde dat het zou stoppen. We zaten met elkaar in de kantine en dachten: dit kunnen we toch niet laten verdwijnen? Het is zo’n traditie, al ruim 40 jaar, waar zo veel jonge kinderen plezier van hebben.” Het begon als een gesprek, maar werd snel concreet. Er werd contact gezocht met de vorige organisatie.

Ook bleek SRO Velsen zich gemeld te hebben om te helpen bij het organiseren. Een mooie match, want de voetbalvereniging en SRO hebben dit jaar voor het eerst samengewerkt tijdens het schoolvoetbaltoernooi. Ze wisten elkaar snel te vinden. “Iedereen wilde eigenlijk hetzelfde: zorgen dat het doorgaat. Dan gaat het ineens heel snel.”

Volgens Bol hielp het dat er meteen een groep enthousiaste mensen opstond. “Als je de juiste mensen bij elkaar hebt die mee willen doen, kom je snel tot resultaten. Binnen korte tijd stonden we met een clubje van zes mensen die ieder zijn schouders eronder wilden zette.”

Dankbaar voor de vorige organisatie

De nieuwe organisatoren nemen het stokje over van de Stichting Straatvoetbal Santpoort, gedreven door de familie Voorting die het toernooi maar liefst 42 jaar organiseerde. Wat zij hebben neergezet, wordt breed gewaardeerd. “Zonder hun inzet was dit nooit zo groot geworden,” zegt Bol. “En zonder de overdracht van hun kennis en ervaring hadden wij niet zo snel uit de startblokken kunnen komen.”

Andere opzet

Om het volledige evenement in enkele maanden op te zetten, gaat niet lukken. Daarom kiest de nieuwe organisatie voor een aangepaste aanpak, een light variant. Het toernooi wordt verdeeld in twee blokken. ’s Ochtends spelen kinderen van 7 tot 9 jaar van 08.30 tot 10.30 uur, daarna volgen 10- tot 12-jarigen tussen 12.00 en 14.00 uur. “Zo wordt de dag niet te lang en heb je minder vrijwilligers nodig,” zegt Bol.

De vorige organisatie had moeite met het invullen van vrijwilligersposities. Er waren zo’n vijftig mensen nodig om het evenement te draaien. De nieuwe organisatie heeft een ander netwerk aan vrijwilligers, en heeft vertrouwen dat het in de nieuwe vorm goed moet komen. “We hebben een grote club. Daar zitten jonge gasten tussen die het vinden dat ook leuk om met jongeren bezig te zijn.” Ook oud-vrijwilligers en sponsors hebben zich weer gemeld.

Het team kijkt uit naar de eerste editie. “We zijn nog maar anderhalve maand geleden begonnen, en zijn nu al een heel eind.” Als die geweest is, zullen ze evalueren en kijken wat er verder uitgebreid kan worden.

Santpoort kan in ieder geval weer uitkijken voor een zomerse dag vol voetbal, plezier en ontmoeting. Met een nieuwe organisatie, maar met respect voor het verleden, begint het straatvoetbal aan een nieuw hoofdstuk.

Lees ook:

Meer Nieuws

Nieuws uit de IJmond