Het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) in Beverwijk houdt rekening met een mogelijke inzet na de zware ramp in het Zwitserse skioord Crans-Montana. Het ziekenhuis staat, samen met andere Nederlandse brandwondencentra, stand-by om indien nodig gewonden op te vangen en gespecialiseerde zorg te verlenen.
Naast het RKZ hebben ook het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam en het Martini Ziekenhuis in Groningen aangegeven gereed te zijn. De ziekenhuizen hebben onderling contact en stemmen hun capaciteit af, terwijl via een Europees coördinatiepunt wordt bekeken of hulp van buiten Zwitserland noodzakelijk is.
Bij de brand en explosie in een bar in het skigebied rond de jaarwisseling kwamen tientallen mensen om het leven en raakten naar schatting honderd personen gewond. Of daar Nederlanders bij zijn, is vooralsnog onbekend. Het ministerie van Buitenlandse Zaken meldt geen hulpverzoeken te hebben ontvangen, maar onderhoudt wel intensief contact met de Zwitserse autoriteiten.

