Bouwhekken en materialen, maar geen bouwvakker te bekennen. De sloopwerkzaamheden om plaats te maken voor de nieuwe woonzorglocatie Huis ter Wijck in Beverwijk zijn verzand in papierwerk en staan daardoor stil. De koopovereenkomst is al getekend, maar het wachten is op een officiële goedkeuring. De buurt reageert gefrustreerd op de aanhoudende bureaucratie: “Blijkt moeilijk te zijn om een handtekening te zetten.”
De sloop van de oude garages en winkels met bovenwoningen aan het Kuenenplein en Hilbersplein had al in volle gang moeten zijn. Toch ligt het werk stil. Afgelopen december tekenden ViVa! Zorggroep en corporatie Pré Wonen al wel een koopovereenkomst, maar de landelijke toezichthouder (de Autoriteit Woningcorporaties) moet daar nog zijn officiële stempel op drukken.
Na navraag van IJmond360 reageert ViVa! Zorggroep op de aanhoudende stilstand op de bouwplaats. “De noodzakelijke documenten hiervoor zijn zo snel mogelijk aangeleverd,” laat een woordvoerder weten. “Deze goedkeuring duurt helaas langer dan door beide partijen aanvankelijk verwacht.”
Gevolgen voor nieuwbouw
Zes weken geleden kregen bewoners nog de hoopvolle boodschap dat het stempel in april gezet zou worden. Dat is niet gelukt. “We hopen dat de formele goedkeuring in juni is afgerond,” vervolgt de woordvoerder namens de zorggroep. “Daarna bespreken we met de sloper de mogelijke vervolgplanning.”
De woordvoerder van ViVa! bevestigt desgevraagd dat de opgelopen vertraging geen gevolgen heeft voor de planning van de latere nieuwbouw.
‘Domme regeltjes’
Online steken buurtbewoners hun ergernis niet onder stoelen of banken. Waar het sloopbedrijf met machines in de wachtstand staat, regent het op sociale media klachten over de trage procedures. “Hadden ze alles maar eerst goed geregeld voordat ze iets wilden gaan doen, dan krijg je dit niet,” reageert een omwonende. Een ander vat de frustratie in de wijk stevig samen: “Dit hele land gaat aan bureaucratie, domme regeltjes en onnodig geneuzel ten onder.”
Hoewel de goedkeuring bij een landelijke instantie ligt, krijgt ook de lokale politiek er online van langs. Een kritische Beverwijker wijst naar andere trage bouwprojecten in de stad en deelt een ‘dikke onvoldoende voor de gemeente’ uit. De gemeente Beverwijk was niet direct bereikbaar voor commentaar.
Extra parkeerplaatsen
Voor de directe omgeving is er voorlopig één klein pluspuntje. Om de wachttijd te overbruggen, heeft het sloopbedrijf de bouwhekken wat verplaatst. Hierdoor zijn er tijdelijk extra parkeerplaatsen in de straten rondom de locatie. Binnenkort plaatst ViVa! nog wel een bouwbord om de buurt te informeren over de nieuwbouwplannen, die nu onbedoeld op de lange baan zijn geschoven.
Onderstaande dronebeelden van Dick Verouden tonen de huidige locatie van Huis ter Wijck, en de toekomstige locatie die nog gesloopt moet worden.

