Het noorderlicht was afgelopen nacht in de IJmond te zien. Het natuurverschijnsel werd door verschillende inwoners in de regio vastgelegd. “Een geweldige ervaring,” noemt fotograaf Michel van Nieuwland het. Wij zetten de mooiste beelden op een rijtje.
Hoge index
Fotograaf Dennis Gouda keek zijn ogen uit maandagnacht. Hij ging rond middernacht naar de Seinpostweg in IJmuiden, een mooie verhoogde uitzicht locatie richting de kustlijn. Als fotograaf weet Dennis inmiddels waar hij op moet letten bij het verschijnsel. “Je moet de sluitertijd lang open laten staan zodat de sensor het licht goed kan opvangen.”
Het licht was maandagnacht bijzonder goed te zien in de IJmond. “Er bestaat een index voor de intensiteit van het noorderlicht. Op een schaal van 0 tot 9, was die gisterennacht 8.33”, verklaart hij.




Astrofotografie vanaf de zolder
Michel van Nieuwland fotografeerde de lucht vanaf zijn zolder op de Oostertuinen in Beverwijk. Hij heeft zichzelf verdiept in astronomie en astrofotografie, en vindt het een geweldig fenomeen om te zien en fotograferen. “Ik volg diverse facebookpagina’s en groepen om actueel gewaarschuwd te worden dat het er aan zit te komen. Gisteravond kwam de waarschuwing dat het tussen 22:00 en 22:30 los zou gaan. Er was een groene/rode gloed te zien zowel met het oog als op de camera.”
Hij zag in de lucht een opgloeiende bewegende muur met pilaren en golven. “Hier werd ik superblij en enthousiast van, en heb er gelukkig een paar foto’s van kunnen maken. Een geweldige ervaring al met al!”


Vliegend langs het noorderlicht
Ginny Aarts uit Santpoort-Noord was aan het werk als stewardess tijdens het verschijnsel. Zij vloog van Amsterdam naar Gothenberg, Zweden. “De cockpit liet ons weten dat er wat bijzonders te zien was, en ook passagiers wezen ons er op.” Ze vertelt dat het een unieke ervaring was om er langs te vliegen. “Normaal is zo’n verschijnsel pas een stuk noordelijker te zien. Dat het op deze route naar Gothenberg al te zien was, gebeurt niet vaak.”
In het vliegtuig werd er wisselend op gereageerd door de passagiers. “Veel van de passagiers kwamen uit Zweden, en vlogen naar huis. Zij kenden het wel,” vertelt ze lachend.
Hieronder nog meer prachtige foto’s uit Beverwijk, Santpoort en Heemskerk op een rijtje. Met dank aan de fotografen voor het toesturen!







