Tweeduizend deelnemers liepen zondag de tiende editie van de Vissenloop in IJmuiden. Na twee jaar regen konden de wandelaars dit keer weer genieten van mooi weer. Samen met mijn wandelpartner liep ik de 10 kilometer. Het werd een route vol zon, een verrassend nieuw uitstapje naar het Forteiland en bovenal veel aandacht voor het hoofddoel: geld inzamelen voor het KWF.

Zon en sluierwolken
De omstandigheden waren meer dan ideaal. Het was warm in de volle zon, maar door de aanwezige sluierwolken was het wandelweer goed te doen. Een welkome afwisseling na de natte edities van de afgelopen jaren.
Met de Koningin Emma naar het Forteiland
Nieuw dit jaar was de mogelijkheid om de route uit te breiden met een stuk over het Forteiland. Voor vijf euro konden wandelaars een retourkaartje kopen om met de Koningin Emma over te varen. Huizinga legt uit hoe dit gereduceerde tarief mogelijk was: “Dat is onderdeel van het 150 jaar IJmuiden verhaal. Daar was wat extra geld voor beschikbaar om die overtocht voor een deel te betalen. Normaal betaal je bijna twintig euro en vandaag was dat vijf euro. Het hoort echt bij de historie van IJmuiden.”
Voor Lia, die voor de tweede keer meeliep, bleek dit een schot in de roos. “Het is een hele grote afwisseling tussen door de stad heen wandelen en dan ineens zo’n fort”, vertelt ze enthousiast. “Mooi om even op de boot te zitten, wat te drinken en te eten. Echt een hele mooie afwisseling van de wandeling.”
De overtocht en het wandelen door de dikke muren van het fort gaven een uniek stukje geschiedenis van IJmuiden weer en boden een prettig moment van rust.

Wandelen met een verhaal
Naast de sportieve kant blijft het doel van de Vissenloop natuurlijk om geld op te halen voor het KWF. Vrijwel iedereen loopt met een persoonlijke reden. Ook voor Lia komt de ziekte dichtbij. “Het is sowieso leuk om met een vriendin te wandelen, maar kanker komt gewoon heel erg dichtbij. Ik heb zelf in de privésfeer best wel wat aan de hand gehad. Mijn moeder is overleden aan kanker en mijn partner heeft kanker gehad, maar is gelukkig beter.”
Glazen vissen voor het goede doel
Om extra donaties op te halen, had de organisatie dit jaar een bijzondere actie. “De gemeente heeft vijfhonderd glazen vissen, die ooit op een kunstwerk zaten en eraf zijn gevallen”, legt Huizinga uit. Mensen konden deze vissen kopen met een minimale donatie van vijf euro voor het KWF. “Er zijn ook mensen die vijftig euro hebben gedoneerd per vis. Daar was gigantisch veel animo voor. Mensen hebben vanochtend vanaf elf uur in de rij gestaan, terwijl de kraam pas vanaf twaalf uur open ging.”
Ook de speciale blauwe Vissenloop-shirts met het logo van 150 jaar IJmuiden vlogen over de kraam en raakten volledig uitverkocht.
Recordbedrag voor het KWF
Al die inzet, acties en de grote opkomst zijn terug te zien in het totaal opgehaalde bedrag die einde van de middag bekend werd gemaakt. Waar vorig jaar nog een mooie 105.000 euro werd opgehaald, maakte de organisatie deze editie bekend dat er maar liefst 150.000 euro is ingezameld voor het KWF.
Friso Huizinga van Citymarketing Velsen blikt tevreden terug op de dag. “We hebben de afgelopen twee jaar regen gehad met de Vissenloop en nu hebben we prachtig weer. Ik vind dit een fantastisch evenement, omdat het ook laat zien hoe veelzijdig IJmuiden en Velsen zijn. Je komt overal langs: de haven, door de natuur. Je ziet de vele aspecten van IJmuiden.”
Ter gelegenheid van de tiende editie en 150 jaar IJmuiden, werd op zaterdag ook voor het eerst een Vissenrun georganiseerd. Een hardloopwedstrijd waarbij lopers 8,2 of 15 kilometer konden afleggen. Bekijk hier de beelden door Paul Zwart.

