Na 58 jaar komt er een einde aan Groots Herenmode aan de Alkmaarseweg in Beverwijk. Eigenaar Jelle Nuijen neemt afscheid van de winkel die hij bijna zes decennia lang met veel plezier heeft gerund.
Dat afscheid valt hem zwaar. “Ik heb een traantje gelaten”, vertelt hij aan streekomroep IJmond360. Toch stopt hij niet omdat hij zijn werk beu is. “Nee hoor. Het is mijn hobby geweest.” De gezondheid speelt een rol bij zijn besluit, al benadrukt hij dat het verder goed met hem gaat.
Een reportage van José van den Bos, Wim Weber en Theo Kamp
Volgens Nuijen lag de kracht van de zaak altijd in persoonlijk contact en eerlijk advies. “Ik denk de vriendelijkheid, de persoonlijkheid en de eerlijkheid. Vooral eerlijkheid.” Dat leverde een bijzonder trouwe klantenkring op. “Ik heb klanten die echt al 58 jaar klant zijn. Dat is geen grap.”
Jelle benadrukt dat het succes nooit alleen zijn verdienste was. “Je kan het niet alleen. We hebben altijd waanzinnig veel fijne medewerkers gehad.” Ook de vele reacties op sociale media na de aankondiging van de sluiting doen hem goed. “Dat is een warme deken.”
Een opvolger komt er niet. Hoewel er interesse was, besloot Jelle dat de tijd rijp is om definitief te stoppen. Daarmee verdwijnt een bekende naam uit het Beverwijkse winkelbeeld.
Ria Bakker, die al 36 jaar aan de zaak verbonden is, kijkt met trots terug. „Het is eigenlijk gewoon zo voorbijgevlogen. Ik heb heel veel geleerd van Jelle.”




