dinsdag, 9 juni 2026
14.5 C
Beverwijk

“Ik vind het mooi dat ik mensen kan helpen”

Delen


De mensen die actief zijn in Taalhuis IJmond zijn ontzettend betrokken. Wat vinden zij zo leuk aan hun werk? Marijke Veenenbos en Juns Hubbard aan het woord.

Mensen die bij elkaar passen

Wie beter Nederlands wil leren, kan terecht in Taalhuis IJmond. Marijke Veenenbos is coördinator van alle activiteiten van het Taalhuis IJmond in de bibliotheek van IJmuiden en Velserbroek. Ze heeft wel 30 taalcoaches onder haar hoede. Waar wordt zij blij van? Marijke: “Ik vind het het leukst als ik mensen goed aan elkaar kan ‘koppelen’ – een taalcoach en iemand die hulp zoekt bij de Nederlandse taal. Laatst kon ik een taalcoach die veel van warmtepomptechniek weet, koppelen aan een Syrische man die ook uit de techniek komt. Die kunnen het dan heel goed met elkaar vinden en daar geniet ik erg van.”

Taal en Thee is een succes

Ook Taal & Thee – waar IJmond 360 over geschreven heeft eind 2025 – ligt haar na aan het hart. Elke dinsdagochtend om10 uur kun je daarvoor bij de bibliotheek terecht. “Twee taalcoaches hebben het zelf bedacht, en het is een succes. En hoewel het een los-vast verband is – mensen kunnen vrijblijvend langskomen – zie ik dat er vriendschappen uit voortkomen, app-groepen die contact houden met elkaar. Daar heb ik heel veel plezier in.”

Mond-tot-mond reclame is het mooiste

“Soms hoor je dat mensen via-via aan een taal-activiteit beginnen, omdat een ander er goede ervaringen mee heeft. Die mond-tot-mond reclame is het mooiste wat er is. Want het is wel noodzaak, wat we hier doen. En hoe beter we gevonden worden, hoe beter het is. Het moet een goed geoliede machine zijn, waar ik overzicht op houd. Dan ben ik tevreden.”

In Zuid-Kennemerland en de IJmond zijn ongeveer 45.000 laaggeletterden. Dat is 1 op de 5 mensen. Zij hebben moeite met Nederlands spreken, lezen en schrijven, en omgaan met computers. Daar helpt Taalhuis IJmond bij. IJmond 360 vertelt in een serie verhalen over vrijwilligers die zich inzetten voor mensen die beter Nederlands willen leren. Dit is het 6e verhaal.

Mooi dat ik mensen kan helpen”

Juns Hubbard werkt ook bij de bibliotheek, en wilde er iets ‘bij doen’. Uit de vele dingen die de bibliotheek organiseert, koos ze het Taalinformatiepunt. Waarom? “Ik vind het heel mooi om mensen te helpen met het leren van de Nederlandse taal. Ik ben gewoon in Nederland geboren, maar mijn beide ouders niet. Die moesten ook ooit, op jonge leeftijd, ergens anders opnieuw beginnen. Dus daar een steentje aan bijdragen, vind ik heel mooi. Ik kan mensen echt helpen door ze goed door te verwijzen.”

Het Taalinformatiepunt is elke donderdag tussen 10 en 12 uur in de bibliotheek van Velserbroek en elke woensdag van 2 tot 4 uur in de bibliotheek van IJmuiden.

Nu ook Taal & Thee in Velserbroek

Sinds januari van dit jaar is er ook Taal & Thee in de bibliotheek in Velserbroek. Twee keer per maand, in de oneven weken, op donderdag van 10 tot half 12. De eerste keer was op donderdag 15 januari. De inloop is vrij, je kunt komen wanneer je wilt. Er zitten deskundige begeleiders voor je klaar om je te helpen met de Nederlandse taal.

Meer Nieuws

Nieuws uit de IJmond