Geweld en intimidatie komen steeds vaker voor op het Kleine Strand in IJmuiden. Na het zoveelste geweldsincident afgelopen dinsdag zijn strandhuis eigenaren het zat en hopen zij dat de gemeente meer actie onderneemt. “Het strand gaat heel hard achteruit.”
Woensdag ging het opnieuw mis, nadat een grote groep jongeren het op één jongen had gemunt. Strandgangers zagen het gebeuren en grepen in. “Ik zag dat ze op die jongen insloegen, dus ik sprong ertussen. Toen begonnen ze ook mij te slaan,” vertelt een slachtoffer die anoniem wil blijven. (Naam is bekend bij redactie.)
Volgens hem bleven vijf jongeren doorslaan en trappen, totdat een grotere groep omstanders ingreep. Het slachtoffer is duidelijk aangeslagen door wat er is gebeurd. “Ik ben blij dat ik het overleefd heb.” In tegenstelling tot berichten van andere media is het slachtoffer uiteindelijk toch naar het ziekenhuis gegaan.
“Politie liet verdachte jongeren zomaar gaan”
Volgens ooggetuigen was de politie snel ter plaatse en werden agenten op de jongeren gewezen. De politie heeft de jongeren staande gehouden, maar vervolgens weer laten gaan. Waarom de jongeren niet zijn aangehouden, is niet duidelijk. De politie wil daar geen uitspraak over doen.
Bewoners maken zich zorgen
Toch lijkt dit incident niet op zichzelf te staan. Het strand van IJmuiden wordt vaker geconfronteerd met geweld en intimidatie. Mannen zouden worden bedreigd en mishandeld, terwijl vrouwen te maken krijgen met intimidatie en naroepen.
De gemeente heeft extra boa’s ingezet om de orde te handhaven. Volgens bewoners heeft dat tot nu toe weinig effect gehad. “De boa’s worden zelf ook in elkaar geslagen.”
De politie laat weten nog bezig te zijn met het onderzoek. “Dat betekent ook dat er nog geen aanhoudingen zijn verricht.” Of en waarom de politie de vermoedelijke daders heeft gezien en vervolgens niet heeft aangehouden, is onduidelijk. De politie wil die vragen niet beantwoorden.
Burgemeester spreekt van “zorgelijke situatie”
Ondertussen probeert Strandvereniging Het IJmuider Strand (SVIJS) haar zorgen over te brengen aan de burgemeester. Via een brief laten ze laten weten zich niet altijd veilig te voelen op het strand. De vereniging hoopt samen tot een oplossing te komen op ambtelijk niveau.
De burgemeester laat weten met afschuw naar de situatie te kijken. “Het strand is, net als de rest van Velsen, een plek waar jong en oud zich veilig moeten voelen en kunnen genieten, niet een plek waar mensen worden mishandeld.”

