Wie bij gamen denkt aan stilzitten met een controller in de hand, moet zijn beeld bijstellen. In de kleurrijke, lichtgevende speelkamers van Kinetix beweeg je niet alleen door een spel: je bent het spel. Het innovatieve concept laat deelnemers actief gamen op een interactieve vloer, waarbij snelheid, inzicht en samenwerking centraal staan.
Op sociale media trok het concept al veel bekijks: een oplichtende vloer, kleurrijke knoppen, laserstralen en spelers die rennen, springen en razendsnel reageren op digitale uitdagingen. Voor wie de drempel over stapt, verandert een gewone kamer al snel in een levensechte spelomgeving.
“Het idee zag ik ooit op Instagram voorbij komen, ergens in Azië,” vertelt oprichter Raisa Oosterhof van Kinetix. “Ik dacht meteen: dit is iets wat we hier nodig hebben. Want gamen hoeft niet per se zittend of solitair te zijn. Het kan juist actief, sociaal en uitdagend zijn.”
Het bedrijf zit bij de haven van Beverwijk, een beetje verstopt bij een grote fietsenwinkel. Als je binnen komt loop je meteen tegen een heel relaxte ruimte aan met meubels in pastelkleuren en uitzicht op de haven. “We vonden het belangrijk dat deze ruimte er is om te ontspannen”, zegt Raisa. Het speelcentrum beschikt over negen verschillende speelkamers met elk een eigen reeks spellen. Via een polsbandje meld je je aan, kies je een spel en je niveau, en dan begint het avontuur. De spellen zijn kort, meestal tussen de één en drie minuten en intensief. “Er zijn levens te verliezen, een klok die aftelt en uitdagingen die snel wisselen,” vertelt een deelnemer. “En je kunt steeds opnieuw proberen om je score te verbeteren.”
De spellen verschillen behoorlijk van elkaar. Voor mensen in een rolstoel zijn nog alle games geschikt, zoals de drukgevoelige vloeren. Andere spellen kunnen ook door mindervalide mensen gepeeld worden, zoals het ballengooien. In de ene kamer moet je razendsnel patronen herkennen en aanraken. In een andere moet je kleuren vermijden, of juist snel blauwe knoppen wegspelen zonder rood aan te raken. Ook de populaire Netflix-serie Squid Game inspireerde een spel: “Bij het ‘oogspel’ moet je stil blijven staan als het oog je aankijkt, anders ben je af. Spannend én hilarisch,” aldus een bezoeker.
Wat het bijzonder maakt, is dat het niet zozeer voor kinderen is. “Iedereen kan meedoen,” benadrukt het team. “Van 7-jarigen tot opa’s. Je hoeft geen gamer te zijn – je moet gewoon willen bewegen.” Je speelt alleen of samen, in duo’s of in groepen. De opzet maakt het geschikt voor kinderfeestjes, familie-uitjes, teambuilding of gewoon een sportief uitje met vrienden. Deze week is het bedrijf voor het eerst geopend en de eerste bezoekers reageren heel positief.
De kracht zit in de beleving: je bevindt je middenin de game. Het licht, geluid, en de feedback op de vloer zorgen ervoor dat spelers volledig opgaan in hun spel. “Het is alsof je in een videogame stapt,” Oosterhof het treffend samen. En wie denkt dat het na één spel klaar is, heeft het mis: “Vond je een spel leuk? Dan speel je het gewoon nog een keer.” Het lijkt inderdaad verslavend, de verslaggever moest zich inhouden om niet zelf overal aan te zitten.
Dit spelcentrum is een voorbeeld van hoe technologie, beweging en beleving samenkomen in een nieuwe en moderne vorm van vrijetijdsbesteding. In Azië is deze vorm van spelspelen heel gewoon, bijvoorbeeld met collega’s. Oosterhof hoopt dat het ook hier in Nederland aanslaat. “Want het is een behoorlijke investering geweest.”