Zoeken

Virale ‘Dubai-reep’ blijkt gewoon te koop bij Heemskerkse supermarkt

Henk Tijbosch
Picture of Boy Tijbosch

Boy Tijbosch

De chocoladereep ging viral na lovende recensies van influencers als Monica Geuze. Daardoor was de snack al gauw nergens meer verkrijgbaar… behalve bij Minu Markt Heemskerk.

Sterker nog: Minu Markt heeft er meer dan genoeg. De Oosterse supermarkt aan de Beethovenstraat is daarvoor een samenwerking aangegaan met de Beverwijkse bakkerij CEMS. Ze verkopen hem in een vorm die een beetje doet denken aan een Magnum. ‘Zodat je handen schoon blijven’, zegt medewerker Amir Rasouli op sociale media.

Dat ze ook hier populair zijn, blijkt wel uit de verkoopcijfers. Rasouli verkoopt, naar eigen zeggen, maar liefst drieduizend repen per week aan klanten uit heel Nederland, zo meldt de IJmuider Courant.

Dit is de Dubai-reep

De Dubai-reep, een chocoladereep met een crunchy pistachevulling, is de meest recente foodtrend die dankzij TikTok ongekend populair is geworden. Het is een reep met een crème van pistache, sesampasta en kayadif: de dunne deeglaagjes die ook op baklava zitten.

Influencers roemen de reep onder meer vanwege de unieke textuur en de rijke smaak. Het knapperige van de kayadif maakt hem nét iets anders dan soortgelijke repen. 

Daarnaast is de Dubai-reep met zijn kleurrijke vulling een opvallende verschijning op TikTok en Instagram: iets dat zeker heeft bijgedragen aan zijn virale status.

De reep is een creatie van Chocolatier Fix: een Brits-Egyptische zaak in Dubai. Hij werd in 2021 bedacht door eigenaresse Sarah Hamouda.

Vanaf medio september 2024.