Files, omrijden, opstoppingen en frustratie: het zijn zorgen die de afgelopen periode veel voorbij kwamen via diverse media vanwege de aangekondigde afsluiting van de Velsertraverse. Wie zaterdag de vertrouwde route tussen de A22 en het centrum van Beverwijk en IJmuiden wilde nemen, stuitte inderdaad op een dichte rij oranje schilden en dranghekken.
De weg lag er verlaten bij. Het is een zeldzaam gezicht in de doorgaans zo bedrijvige IJmond. Het asfalt was dit weekend uitsluitend het domein van de wegwerkers, die stug doorwerken onder een grijze lucht. Waar de regio zich vooraf schrap zette voor chaos, bleek de realiteit op straat compleet anders.
Rust in de zijstraten
De rit vanuit Amsterdam richting Beverwijk verliep zaterdagmiddag zonder problemen. Van zoekend verkeer of vastlopende auto’s in de smallere straten was simpelweg geen sprake. De woonwijken rondom de traverse bleven stil en de omleidingsborden doen hun werk. Zelfs de passage van een lijnbus, die door een wegwerker in de regen rustig langs de hekken werd geloodst, verander=de niets aan het ontspannen straatbeeld.
Lege perrons op station Beverwijk
Ook op en rond station Beverwijk bleef het opvallend stil. Bovenop de afgesloten traverse rijden er dit weekend namelijk ook geen treinen tussen Beverwijk en Haarlem. Waar zo’n dubbele stremming normaal gesproken garant staat voor dwalende reizigers en volle perrons, was er zaterdagmiddag amper iemand te bekennen.
Geen drukte bij de bushaltes voor vervangend vervoer en geen mensen die in de regen op de borden zochten naar een alternatieve route. Het laat zien dat de reiziger dit weekend simpelweg eieren voor zijn geld heeft gekozen. De boodschap vanuit de NS en de gemeente is aangekomen: wie niet per se de deur uit hoefde, bleef weg of bedacht vooraf een ander plan.
Voorbereiding werpt vruchten af
Dat het verkeer nergens vastliep en de perrons leeg bleven, laat zien dat de aanhoudende waarschuwingen vooraf hun werk hebben gedaan. De boodschap is geland. In plaats van toch de auto in te stappen en te kijken hoever ze komen, hebben de meeste mensen hun plannen voor dit weekend simpelweg aangepast.
Of de regio net zo geduldig blijft tijdens de tweede, langere afsluiting later deze maand, is afwachten. De vaste discussie over de kwetsbare wegen in de IJmond en de roep om de sluisroute keren dan vast weer terug. Maar dit eerste weekend koos de omgeving voor de meest praktische oplossing: gewoon wegblijven. En dat leverde een opvallend rustige zaterdag op.

