‘Accu’s houden van hitte’, zo meldt Brandweer Kennemerland. Ze willen bewoners en bezoekers van de regio dan ook attenderen op het brandgevaar van fietsaccu’s – en dan met name in de warme zomermaanden.
De accu van een e-bike is vrijwel altijd een lithium-ion-accu. In combinatie met de stoffen mangaan, kobalt en nikkel, die in de accu’s zijn verwerkt, kan er kortsluiting ontstaan. De accu kan dan eenvoudig ontbranden, waarbij giftige stoffen vrijkomen. Dit gebeurt meestal bij het opladen.
De kans op kortsluiting is klein bij nieuwe en hoogwaardige producten. Deze wordt echter vergroot bij oude accu’s, beschadigde accu’s of het gebruik van verkeerde opladers. Brandweer Kennemerland spreekt van een verhoogd risico wanneer de accu in de volle zon staat.
Hoe moet ik veilig laden?
Veilig laden doe je volgens de brandweer op de volgende manier:
- Laat de fietsaccu niet vallen. Door een harde val kan de accu meteen of tijdens het laden in brand vliegen.
- Laad bij voorkeur overdag, zodat je erbij bent als er iets mis gaat.
- Gebruik een geaard stopcontact en de originele lader.
- Laad voor de zekerheid in de buurt van een rookmelder.
- Stel de accu niet bloot aan te warme én te koude temperaturen. Een kamertemperatuur is het beste.
- Haal de stekker uit het stopcontact zodra de accu vol is.
Wat moet ik doen bij een accubrand?
Gaat er onverhoopt toch iets mis en begint de accu bijvoorbeeld te roken? Breng de accu dan meteen naar buiten. Leg hem op een plaats waar geen andere, brandbare spullen in buurt staan, zoals bomen of struiken.
Je kunt de accu, tijdens deze beginfase, koelen door deze in een emmer water te stoppen. Dat heeft wel een aantal uur de tijd nodig. Pas op bij het blussen met water, want door de reactie met lithium kan er giftig en brandbaar gas vrijkomen.
Bel bij twijfel altijd de brandweer via 112.