Beverwijk en Heemskerk worden geteisterd door autobranden. Ook in de Beverwijkse Bergerslaan was het dit weekend weer raak. Volgens buurtbewoners zijn het er te veel om nog van toeval of ongelukken te spreken. “Drie auto’s in brand in één week tijd,” zegt een geschrokken bewoonster . “Dat is toch niet normaal?”
De Bergerslaan draagt maandag nog de sporen van de brandstichting. De zwartgeblakerde stenen maken duidelijk waar de auto stond. Drie auto’s zijn in brand gestoken, twee hebben dezelfde eigenaar. Het gaat om een personenauto en een werkbus.
“We hebben met niemand ruzie”
De eigenaar wil alleen anoniem reageren. “Je ziet op de beelden dat iemand naar mijn auto loopt en hem in brand steekt. Waarom? Geen idee. We hebben met niemand ruzie.”
Een buurvrouw hoorde een knal en is geschrokken. “Ik vind het vreselijk”, zegt ze. “Deze buurt holt al zo hard achteruit.” Ze wijst naar het slooppand in de straat, waar al vier maanden een hek omheen staat en verder niks lijkt te gebeuren. “Ook is het een komen en gaan van nieuwe bewoners.”
“Sensatie”, roept een bewoner
Voor veel bewoners staan de reeks autobranden symbool voor de staat waarin hun straat verkeert. Een andere buurman reageert echter laconiek: “Sensatie”, roept hij, terwijl hij zijn schouders ophaalt.
De autobranden in de Bergerslaan staan niet op zich. Ook in Heemskerk was het raak en daar moest vorige week de bedrijfsbus van Jacco eraan geloven. Hij heeft wel degelijk een idee waar het vandaan komt. “Ik weet wie de dader is. Ik zie het op camera en ik had al een vermoeden voordat ik de beelden zag,” liet hij onlangs weten aan IJmond360.
“Aangiftes komen binnen”
De politie laat weten op de hoogte te zijn van de brandstichtingen in de gemeentes. “We zien de aangiftes binnenkomen en proberen iedere melding zorgvuldig te onderzoeken,” aldus een woordvoerder.
Volgens de politie vallen de cijfers op dit moment niet hoger uit dan in voorgaande jaren. “Het is niet zo dat we een duidelijke stijging zien in het aantal soortgelijke incidenten.”
Lees ook:

