zaterdag, 6 juni 2026
13.4 C
Beverwijk

Beton uit Rotterdam en een harde deadline: de Kanaaldijk gaat op de schop

Delen

De veiligheid van de Kanaaldijk is al langer het onderwerp van gesprek in Velsen. Er wordt structureel harder gereden dan is toegestaan en meerdere remsporen sieren de weg vanwege noodingrepen door overschietende fietsers. Nu is de kogel eindelijk door de kerk: de gemeente Velsen legt het definitieve herinrichtingsplan op tafel. Het doel is duidelijk, maar niet iedereen kan zich vinden in de gemaakte keuzes.

De reden voor de ingreep is duidelijk. “Twee ongevallen met dodelijke afloop leidden in 2020 tot een onderzoek naar de verbetering van de verkeersveiligheid op de Kanaaldijk”, meldt het college. De gemeente grijpt nu in om de weg veiliger te maken. De rijbaan wordt verbreed en een onbereden middenstrook van 80 centimeter moet frontale botsingen gaan voorkomen. Dit betekent dat de weg aan de kant van de woningen dichterbij wandelpad komt te liggen.

De meest ingrijpende verandering is het kruispunt met De Geul, ter hoogte van het Witte Theater. Die kruising maakt plaats voor een rotonde. Een opvallend detail is dat het gemaakt wordt met gewapend beton in plaats van asfalt: “Dit idee is overgenomen van het Havenbedrijf in Rotterdam.” De verwachting is dat zwaar vrachtverkeer het beton minder snel kapot rijdt.

Fietsersbond twijfelt aan veiligheid

Hoewel de gemeente de rotonde presenteert als dé oplossing, heeft de Fietsersbond daar andere ideëen over. Vooral het feit dat fietsers straks weer geen voorrang krijgen op het kruispunt, is een probleem.

Jan Koper van de Fietsersbond is hier duidelijk over: “Omdat de rotonde binnen de bebouwde kom blijft, moeten fietsers op deze rotonde in de voorrang. Dat ruimtegebrek nu door de gemeente als argument wordt opgevoerd om dat niet te doen, is voor ons niet acceptabel. Je moet als gemeente een duidelijke, uniforme keuze maken.”

Op dit moment wordt autoverkeer nog afgeremd door drempels. Deze komen niet terug in het nieuwe plan. Een gevaarlijke ontwikkeling, vindt de bond. “Er liggen nu drempels waarvoor al het verkeer, zeker vrachtauto’s, heel netjes afremt. Straks komt er een rotonde zónder die drempels. Auto’s kunnen dan op de oversteekplek met volle snelheid, last minute remmend, de rotonde nemen. De situatie verbetert dus niet voor de fietser, de kans is zelfs dat het slechter wordt.”

Kopers trekt dan ook een duidelijke conclusie en geeft een boodschap mee aan de gemeente: “Een rotonde is leuk, maar het geeft hier geen verbeterde verkeersveiligheidssituatie voor het langzaam verkeer.”

Buurt is milder

Ondanks kritsche geluiden van de Fietsersbond, is de houding vanuit de direct omwonenden een stuk milder. Johan Zwakman, van het wijkplatform IJmuiden-Noord, kijkt positief terug op het overleg met de gemeente die plaatsvond na de beantwoording van het college. “We hebben echt een heel goed gesprek gehad met de projectleider, heel open en eerlijk. Natuurlijk hebben we een aantal dingen moeten accepteren en zijn niet al onze punten overgenomen, maar met de uitleg die we kregen, is dat te doen en kunnen we ons daar uiteindelijk wel in vinden.”

Die uitleg was bijvoorbeeld nodig bij de planning van de nieuwe geluidswal langs de Kanaaldijk. Dit dijkje van een meter hoog moet de overlast van het verkeerslawaai voor de woningen aan de IJmuiderstraatweg dempen, maar de aanleg kan pas in de tweede helft van 2028 starten. Dat betekent dat de bewoners nog zeker een jaar meer decibel op de gevel krijgen dan is toegestaan.

Toch heeft Zwakman begrip voor die vertraging: “Soms is het best ingewikkeld en moet je wat snappen van de techniek. Het andere ding was dus die verhoging, een dijkje van een meter om het geluid af te schermen, en dat kunnen ze in 2028 pas doen omdat er nog elektriciteitswerkzaamheden moeten gebeuren. Dat begrijpen we.”

In gesprek blijven

Zwakman adviseer de gemeente wel nadrukkelijk om deze planning actief en helder uit te leggen aan de rest van de buurt om onbegrip te voorkomen. In eerste instantie was namelijk niet bekend dat er een dijkje aangebracht zou worden, omdat dit niet in het plan stond vermeld. “Ik heb tegen de projectleider gezegd: als jullie dit echt gaan doen, communiceer dat dan goed. Je moet uitleggen waarom de gemeente dit dijkje wil en waarom het pas later komt. Leg het uit, want als mensen het snappen, is er veel meer acceptatie.” Of de andere buurtbewoners hier net zo over denken, moet in de toekomst nog blijken.

Meer Nieuws

Nieuws uit de IJmond