zaterdag, 6 juni 2026
13.4 C
Beverwijk

Alles of niets voor Telstar: “90 minuten billenknijpen”

Delen

Het is erop of eronder voor Telstar. De voetbal club uit Velsen-Zuid staat zondag een spannende strijd te wachten tegen Volendam. Bij winst of gelijkspel heeft Telstar genoeg punten om in de eredivisie te blijven. Bij verlies zal Telstar de degradatie play-offs ingaan. In heel Velsen kijken de supporters met spanning uit naar zondagmiddag.

Er staat veel op het spel tijdens de zogenaamde Vissersderby in Volendam. FC Volendam moet winnen om hun plek in de eredivisie te behouden, terwijl voor Telstar gelijk spel ook al voldoende is.

Supporters willen deze wedstrijd niet missen. De tickets van het uitvak waren razendsnel uitverkocht. Meer dan 400 supporters reizen zondag mee om de ploeg te steunen. Maar ook voor thuisblijvers, heeft Telstar een oplossing. Voor het eerst is het mogelijk om de wedstrijd op live schermen samen te bekijken in het BUKO Stadion. Ook die kaartjes waren snel uitverkocht.

De spanning is voelbaar onder de fans. “Het gaat eigenlijk nergens anders over”, zegt Quirijn Teunissen van de Supportersvereniging. “Supporters die al decennia komen, geven aan al de hele week gespannen te zijn.”

90 minuten lang billenknijpen

Driehuizenaar Maarten-Jan Hoekstra kijkt uit naar de aankomende wedstrijd. De fractievoorzitter was bij de laatste wedstrijd op 10 mei aanwezig in het BUKO stadion. Toen de overwinning gehaald werd, ging het dak er af in het stadion, en kwam hij al feestend volop in beeld in de uitzending bij ESPN.

Daar kan hij om lachen. “Niet veel mensen verwachten dat ik groots Telstar fan ben.” En dat is hij al jaren. “Als tiener was hij al vaak te vinden bij het stadion. In die tijd waren ze nog niet zo goed als dat ze nu zijn.”

Als loyale fan, mist hij geen wedstrijd. Hij kijkt terug op het mooie moment van de promotie vorig jaar. “Op het laatste moment was er een raadsvergadering ingelast terwijl Telstar in de play-offs stond. Gelukkig duurde die niet lang en zijn we met een groepje de wedstrijd af gaan kijken. Veel raadsleden waren verbaasd over hoe enthousiast ik was.”

Hoekstra is hoopvol voor Telstar. “Ik hoop echt dat ze het gaan halen. Ik gun het ze zo erg. Nu alleen nog die Volendammers uitschakelen en dan volgend jaar weer feest.” Hoe hij de wedstrijd doorbrengt? “Het wordt 90 minuten billenknijpen”

Samenkomen na de wedstrijd

Ook het team van de Zeewegbar in IJmuiden kijkt uit naar zondag. “We hebben er natuurlijk hartstikke veel zin in!” Er staan zondagmiddag drie schermen waar de wedstrijd live op te volgen is. Er wordt dan ook een vol huis verwacht. “De sfeer is altijd goed. Iedereen die er is, is altijd voor Telstar. Dat is het mooie.”

Maar ook als de wedstrijd is afgelopen, zal het nog een tijdje druk blijven bij de kroeg. “We hebben een vaste groep supporters die altijd bij ons komt. Veel van hen komen terug na de uitwedstrijd.”

En als ze winnen? “Dan wordt het één groot feest!”

Meer Nieuws

Nieuws uit de IJmond